fbpx

Nový track Vibes – Shadows feat. Ivan M. & Taini

VIBES

BLOG

Nový track Vibes – Shadows feat. Ivan M. & Taini

424 Produkce

Vibes - Shadows

 

Tak těmito slovy začíná náš nový track od Vibes – Shadows. Se zpěvačkou Taini spolupracuji déle než sedm let a musím říct, že její kreativita mě vždycky dokáže nakopnout. Kolik už se mi ve studiu vystřídalo zpěvaček. Žádná z nich však nezapadala do tvorby Vibesu tak jako Eva. Vždy, když mám nějaký nový nápad a pustím jí ho, nadchne se a já už mám připravený mikrofon. Pouští se do improvizací, nahrávám tejky a přes talkback, ji směřuju k cíli: „Super, zopakuj to, jdi nahoru. Zkus víc pauz. Sekej to. Nenatahuj to moc.“ A Taini zpívá. Hatmatilkou, ale protože má dobrou angličtinu, vždy se dá z nápěvků něco vytušit. Když zkouška skončí, většinou se hned pouštím do úpravy zpěvové linky. Hledám zajímavé nápěvky, rozkopírovávám je, sekám na slabiky a zase spojuji, občas použiji pitchshifter.

Vibes - Shadows, práce s vokální stopou

Často si říkám, kdo mě vede? Vždyť existuje tolik možností. Výsledkem je hrubá linka, se slokami a refrénem. Také už vzniká hlavní idea, o čem skladba bude. Nahrubo měním stavbu tracku a upravuji ho na nový zpěv. Tuto verzi posílám Taini, aby mohla zapracovat na konečném textu.

Vibes - Shadows - ukázka celé skladby v Cubase 8

Víbes – More Than Just Music, není jen o hudbě. Má přesah do dalších oblastí lidského života. Proto textům věnujeme velkou pozornost. Chceme oslovit a zapůsobit na lidskou duši. Probudit otázky, přivést k zamyšlení. Nejde nám o osobní zpověď, či selfterapii. Snažíme se, aby naše texty nepodléhaly času a zpřístupňujeme je všem.

Track Shadows jsme s Taini dělali skoro přes dva roky. Nápad se nám líbil oběma, jen jsme nevěděli, kam skladbu dále rozvinout. Určitě to znáte také. Některé tracky vzniknou za večer, jiné máte v šuplíku několik let a čekáte na ten správný impuls, který ne a ne přijít.

 

Vibes spolupracuje s Ivanem M.

Jednoho únorového odpoledne se vracím ze služební cesty a říkal jsem si, že se stavím v K-Audiu objednat si Virus TI2 Polar. U pultu stál jakýsi pán s dechovým kontrolerem EWI, s rackem s Oberheim Matrix 1000. „Prosím tě, potřeboval bych to propojit, abych mohl používat zvuky z obou zařízení, jaké jsou možnosti?“ Bavil se s prodavačem, se kterým jsem se znal už pěknou chvíli“ Chtě nechtě jsem je začal poslouchat a první, co mě napadlo, bylo: „Ten chlapík se fakt vyzná“. Když odešel, zeptal jsem se na něj Petra. „Ty neznáš Ivana Myslikovjana? Je to jeden z nejlepších saxofonistů, nejlepší v taneční elektronice.“ Dostal jsem odpověď. Neznal jsem ho, ale vzal jsem si na něho kontakt a hned druhý den mu napsal. Slovo dalo slovo a ani ne za týden byl Ivan u mě ve studiu a povídá: „Ondřeji, můžu mít na tebe tři otázky? Co si představuješ pod pojmem spolupráce? Co jsi vlastně zač? A kolik mi za track zaplatíš? Jsem dost drahej.“ Jeho otázky mě překvapily, ale byl jsem za ně rád. Hned bylo jasné, že mám ve studiu profesionála. Dali jsme se do řeči a postupem času zjistili, že máme podobné názory a i pohled na věci. Přemýšlel jsem, do jakého tracku by se mi saxofon hodil, dávám spíš přednost trumpetě, ale Ivan to vyřešil za mě. Když jsem mu pustil Shadows, bylo rozhodnuto. Nastavil jsem mikrofon a preamp, připravil stopu v Cubase a začali jsme nahrávat. Popravdě, Ivan vystřihl saxofonový part hned na poprvé. Věděl jsem, že mu můžu říct, že není už co nahrávat, ale raději jsem si nahrál další tři tejky.

Post-Ivan5

Mix živých nástrojů a elektroniky

Další prací na Shadows bylo najít dokonalé propojení elektronického světa s živým hlasem zpěvačky a saxofonovým partem. Dal jsem si dost záležet. Neznám moc dobrých tracků, kde saxofon nezní kýčovitě, nebo jak z osmdesátých let. I přes to, že tvorba Vibesu nekopíruje nejmodernější trendy, používám jiné postupy a fungují. Navíc track měl 7 minut a potřeboval jsem ho zkrátit alespoň na pět. A tak jsem stříhal, mazal a zase vrstvil a kopíroval. Část mixingu při skládání mám nejraději. Každý nástroj si žije svým životem, přebírá iniciativu, aby se pak odmlčel. Je to jeden velký orchestr. Mé tracky mají hodně stop. Bohaté pestré barvy je to, co je charakterizuje. A tak jsem kombinoval zvuky z mých hardwarových nástrojů, dokud jsem nenašel tu správnou kombinaci.

Jedním z výrazných motivů v Shadows je zvuk virtuálního analogu Nord G2X, pro mě diskutabilního nástroje, na který stejně nedám dopustit. Jeho zvuky jsou opravdu oldschoolové, ale jeho ovládání s nekonečnými knoby, s indikací jejich polohy, otevřená architektura, protože se jedná o modulární synthesizer, zaručují, že když si dáte tu práci, vykouzlíte jedinečný zvuk, který jinde neuslyšíte.

Post-Shadows3

V mém případě je to ten čistej obdélník, jenž se vyskytuje jak na začátku, tak na konci skladby. Spolu se saxofonem, plochami z Virusu B a efekty z  RadiasuFM8 tak vytváří zvukovou koláž, o kterou mi celou dobu šlo. Poslechněte si tuto část bez bicí stopy:

 

Při konečné mixáži jsem si pohrál ještě s basovou linkou, kdy jsem použil dva druhy bas. Obohatil bicí několika hi-hatkami a ridem na konci skladby. Finální skladbu vyexportoval a poslal na master Ecsonovi Waldesovi, se kterým také dlouhodobě spolupracuji.

Track Shadows byl nasazen na Rádiu1 v hitparádě Velká sedma. Pokud chcete podpořit a dáte nám hlas, potěší nás to. Nicméně track si můžete poslechnout přímo na domovské stránce Vibesu v sekci MP3 Tracků. Stáhněte si i booklet a text. Přeji pěkný poslech. Zaposlouchejte se do vokálů Taini od Vibes a nechte se unášet. Jste v uprostřed noci, chcete jen sedět, nehýbat se a pozorovat jak dny ubíhají… Shadows…