Vibes report z Modular Meetingu CZ ve Školské 28
Když jsem se od kamarádů dozvěděl, že se v Praze koná první Modular Meeting, zpozorněl jsem. Za prvé, akce se měla proběhnout v osvědčeném prostoru ve Školské 28, přímo v centru Prahy, kousek od Vodičkovy ulice a za druhé, pořadatelé byli lidé, o nichž jsem nikdy před tím neslyšel. Měli dorazit i kluci z Bastl Instruments, Tudy se svým Yusynthem, AtomX se svým Monstr modulárem, Bóďa s modulárem postaveným převážně na modulech A-100 od Doepferu. Ostatní lidi jsem neznal. Věděl jsem však, že je na co se těšit. Oficiální zahájení akce pro veřejnost bylo stanoveno na druhou hodinu, ale po domluvě s organizátory jsem dorazil už před obědem, abych si s nimi mohl popovídat a také promluvit s majiteli jednotlivých modulárů.
Pokud narazíte na jakýkoliv event v komunitním prostoru Školská 28 na Praze 2, rozhodně doporučuji se na něj zajít podívat. Galerie je situovaná přímo v centru Prahy kousek od zastávky Vodičkova na dvorku ve staré zástavbě. Od hlavního sálu a ulice vás tak dělí několik desítek metrů, při jejichž překonávání se dostáváte do jiné dimenze. Padne na vás klid, duch komunity, pohoda. Architektura prostoru se stropními arkýři, působí velice domácky, sluneční světlo, procházející stropními arkýři prosvěcuje prostor teplými barvami. Navíc se o vás vždy postará příjemná obsluha za barem, která vám nabídne chleby s čerstvou domácí pomazánkou a také něco k pití. Hledáte-li však něco většího, poblíž prostoru nechybí spousta malých hospůdek a fastfoodových řetězců. Ve Školské je i výborný obchod s kvalitními čaji, takže pokud trávíte večery pravidelným usrkáváním lahodného moku, můžete se dobře zazásobit.
Prostory galérie tak nabízí vše, co potřebujete. V tomto případě organizátoři po obvodu sálu postavili dlouhé stoly a na ně techniku. Každý měl své vlastní reproduktory a sluchátka. I přes to, že někteří majitelé modulárů nedorazili, sešla se tu pěkná sbírka zajímavých nástrojů, které jste si mohli kdykoli vyzkoušet.
Ale nepředbíhejme, možná by bylo fajn si v rychlosti nastínit, co modulár je. Představte si nějaké klávesy, na které si můžete zahrát. Jako zdroj zvuku jsou použity obvody oscilátorů, filtrů, obálek, zesilovačů, nízkofrekvenčních oscilátorů, modulačních matric a tak dále. Ty mají většinou pevně dané zapojení, které nemůžete měnit. Ale co kdybyste chtěli nějaký obvod synthesizeru vyměnit za lepší? Jak by asi nástroj hrál s jiným filtrem? A co si rovnou celý synthesizer postavit? A právě to je podstata modulárních synthesizérů. Z jednotlivých modulů od různých výrobců si můžete svůj modulár kompletně postavit. Je jen na vás, jak bude modulár nakonec hrát. Vidím tu trochu paralelu s náramky Pandora, které mají u žen díky dobré obchodní strategii velkou oblibu. V tomto případě nesbíráte předražené kameny na ocelový kruh, ale nakupujete si moduly do standardizované krabice. Ale ani v tomto případě se nejedná o levnou záležitost a není problém, pokud vám to prostředky dovolí, rychle překročit stotisícovou hranici. Ale není to jen o penězích. Nezbytná dávka teorie synthézy je zcela na místě, ale když jí zvládnete, stačí vzít kabely a propojovat a propojovat… Je to zážitek!
Majitelé modulárů na srazu rádi poskytli odbornou pomoc a pokud bylo třeba, zasvětili do tajů syntézy i ženy. Věřili byste, že některé z nich byly velkými fanynkami a některé měly i moduláry doma?
Konec konců, nechyběly ani klasické nástroje jako třeba legendární Korg MS-20 nebo Liebech, či menší nástroje typu Korg Volka, nebo Novation Basstation, ty sloužily jako midikeyboardy nebo triggery.
Vyzpovídal jsem Kena Ganfielda, který na sraz přivezl ojedinělý EMS Synthi, jenž vychází ze slavného synthesizeru EMS VCS3. Jak jsem se později dozvěděl, musel ho Ken odeslat přímo vývojáři z EMS, Robinovi Woodovi, který mu ho nejenom opravil, ale rozšířil i o další modifikace.
Den příjemně plynul a my se blížili k třešničce na dortu z celého dne. Majitelé modulárů přislíbili, že sraz obohatí svými peformancemi. Nedalo mi to a říkal jsem si, že by bylo fajn se o ně s vámi podělit a tak jsem z každé z nich pořídil alespoň krátkou ukázku. Nejvíce se mi líbila performance Martina. Jeho moduly od Mutable Instruments prostě hrají neuvěřitelně a zase se mi potvrdilo, že Olivier Gillet je profesionál ve svém oboru. To samé můžu říct i o Martinovi, který ví co dělá. Set od Bastlů byl na rozdíl od Martinova experimentálního stylu více rytmičtější. Tudy s Bodyiou také překvapili. Na to, že to byla jejich první společná performance, nebylo to moc poznat. Poslední set v podání Tomislava, Michala a Kena nabídl mnoho syrových barev a nezaměnitelný dřevitý zvuk Kenova Synthi.
Modular Meeting 2015 Performance 01 Martini Vodečka
Modular Meeting 2015 Performance 02 Bastl Instruments
Modular Meeting 2015 Performance 03 Tudy and Bodyia
Modular Meeting 2015 Performance 04 Tomislav, Michal and Ken
Na závěr jsme s Tudym vyzpovídali Tomáše aka Tomislava Federsela, který spolu s Petrem Vrbou sraz organizoval.
Já: Tomáši, můžeš nám prosím tě říct, co vás vedlo k uspořádání takovéto skvělé akce?
Tomáš: Tři roky, každé první úterý v měsíci pořádáme v Café v lese ve Vršovicích koncerty Wakushoppu, kde se lidé zabývají improvizací. Spíše jde o takové abstraktní věci. Jde nám především o to, aby se lidé navzájem potkávali a propojovali. A tak jsme si řekli, že uděláme další setkání na neutrální půdě, jestli to takhle můžu říct, s tím, že může kdokoliv přijít, potkat se a možná i něco nového vytvořit. Snažíme se jednotlivé akce nahrávat, mapovat je a dávat na web.
Tudy: Pořádání Modular srazu nás překvapilo, protože jsme si mysleli, že se v této synťákové komunitě všichni známe. Seznámili jsme se přes inzeráty, když jsme od sebe něco nakupovali nebo prodávali. Takže je nám divný, že se najde ještě někdo, kdo od nás nic nekupoval a nebo nám nic neprodával a my o něm nevíme.
Tomáš: Tahle subkultura experimentální hudby funguje opravdu jinak. Je to tu víc neortodoxní, víc se bastlí, propojují se kytarové věci s klávesami a tak.
Tudy: Takže vy jste víc performeři, my máme vlastní studia doma…
Tomáš: Já mám také studio, ale většina lidí, kteří jsou tady a nebo které známe spíše preferují živé hraní a pořádají performance třeba tak pro 20 lidí. Většinou se jedná o projekty, kdy jeden člověk hraje na modulární synthesizér a další třeba na housle a další na trubku, takže je to taková syntéza nové improvizace, s lidmi od klasiky přes jazzmana až k rockerovi.
Tudy: Tomáši, máš zmapovanou scénu modulárních syntésizérů?
Tomáš: Moc ne. Vím o některých lidech, kteří je mají doma, ale nikdy nevystoupili. Jsou to spíš takoví autisti, kteří nemají potřebu.
Já: Tomáši, tvůj modulár jsem ještě nikde neviděl, můžeš nám ho trochu přiblížit?
Tomáš: To je Hard Mod Duo, modulár z Mexika, za málo peněz a líbilo se mi, že je vše už zaboxované a modulár nemůžeš rozšiřovat, takže tě to nenutí pořád něco dokupovat. Primárně hraju na kytaru a dělám zvuk pro lidi. Ještě mám Bruta, jako Petr a několik drobností. Ale hlavně mám spoustu bicích automatů. Zajímá mě stará studiová technika.
Já: Myslíš staré analogy? Preampy?
Tomáš: Pásková echa a tak.
Já: Máš Dvěstějedničku?
Tomáš: Nemám Rolanda, ale mám spíš takové neobvyklé efekty. Mám všechny Dynacordy, které byly. Baví mě jejich zvuk, a pokud chceš experimentovat, určitě stojí za to si nějaký z nich pořídit.
Následovala další debata o Dynacord efektech, ale to už bychom otevírali nové téma. Akce se moc povedla a všichni se výborně bavili. Ať je to jak chce, domluvili jsme se, že tento sraz nebyl poslední. Mějte se moc fajn a podívejte se na fotky v GALERII.